neděle 30. června 2013

222. den II Čertovská

Společná fotografie. Nejsme tu všichni. Celkem nás je 43.
Des jedeme trasu nazvanou čertovská. - 35 km
První zastavení je v Samuelově jeskyni. Tento prudký výstup k jeskyni jsem vynechala, raději jsem hlídala dole kola.
Zastavujeme se na  Lesním divadle.
Lesní divadlo leží v mělké skalnaté sníženině na jihozápadním úpatí pískovcového ostrohu Na Stráži, asi 0,5 km jižně od Sloupu. S jeho výstavbou podle návrhu malíře Ringela se začalo v roce 1920 a v létě následujícího roku bylo slavnostně otevřeno. Divadlo sloužilo nejen ke kulturním vystoupením místních ochotnických a pěveckých spolků, ale účinkovaly v něm také různé amatérské i profesionální soubory ze vzdálenějších míst.
Další zastávka je Modlivý důl a pokračujeme na Pekelné doly.
Pekelné doly známé také jako Lindavské kostely jsou rozsáhlé podzemní prostory a chodby v údolí říčky Svitávky. Nachází se mezi vesnicemi Velenice a Svitava. Největší pískovcové uměle vytvořené podzemí v Evropě vzniklo v 18. století za dob hraběte Kinského. Voda k pohonu strojů protékala vytesaným 350 m dlouhým náhonem skrze skalní meandr řeky. Vchod do jeho systému je úzkým schodištěm ve skále nad silnicí naproti bývalé sklárně. Další vchody leží na břehu říčky a jeden z těchto vchodů je velkou dómovitou prostorou skalního lomu. Celková plocha jeskyní činí přibližně 3500 m2. V jeskyních je stálá teplota 12° C. Jeskyně se proslavily natáčením pohádky "S čerty nejsou žerty" v roce 1984. Také se zde natáčeli záběry do Amerického filmu “Salomon Kane“ v roce 2009. V současnosti se zde nachází speciální motorkářský klub, který nabízí odpočinek  a občerstvení motorkářům i ostatním turistům. Motorky mohou vjet dovnitř!
Pokračujeme směr Velenice (vesnická památková zóna - je tu zachována řada starších vesnických staveb). Zastavujeme se na zámku v Zákupech.
V místě dnešního zámku stála již ve 14. století gotická tvrz. V r. 1365 se v Zákupech objevují páni z Vartemberka, jimž Zákupy patřily až do druhé poloviny 15. století. Od sklonku 15. století náležely Zákupy Berkům z Dubé. Zdislav Berka z Dubé, horlivý přívrženec Ferdinanda I., zákupské sídlo velkoryse přestavěl. K jižní středověké budově byl přisazen od východu velký palác. Za Zbyňka Berky zámek r. 1573 vyhořel, poté opět opraven. R. 1612 přešly Zákupy do majetku Novohradských z Kolovrat. Poté sloužil zámek ještě několika majitelům. V letech 1850 - 1853 byly zásadním způsobem upraveny interiéry zámku. Ferdinand I. byl posledním skutečným uživatelem zámku, po jeho smrti (1875) byl již zámek navštěvován pouze příležitostně. R. 1918, po zániku monarchie, přešel společně s ostatními císařskými statky do vlastnictví československého státu a státním majetkem je dosud.
Zastavujeme se na pozdější oběd u Sedmi trpaslíků. Odtud se vracíme na základnu. Je slunečné odpoledne, tak někteří ještě sportují.
Navečer jsme popřáli kamarádům, kteří mají v tomto roce jubileum.
Večer je studený, je mi zima, oblékám se do teplého oblečení.