čtvrtek 26. října 2017

625. DD seniorské cestování

Výlet objednala sestra. jedeme s oskavskými seniory a autobus nás vyzvedl v Oskavě. Mohla jsem nastoupit v Šumperku, ale ráda jsem se viděla s neteří a její rodinou.
První zastavení je v Jeskyni Na Pomezí.
 Asi je o seniorské cestování velký zájem, jeli jsme patrovým autobusem.


 Jeskyně jsou opravdu krásné. Už si nepamatuji kdy jsem tu byla, asi jako dítě.
Je nás opravdu hodně, tak jsme do jeskyní šli ve 3 skupinách.
Jeskyně Na Pomezí jsou krasové jeskyně s krápníkovou výzdobou ležící v zalesněném svahu vedle silnice vedoucí z Lipové Lázně do Vápenné. Od roku 1965 jsou národní přírodní památkou.
Po prohlídce se vracíme směr Lipová Lázně, protože na oběd jdeme do Autocampu Bobrovník.
Vevnitř jsme si připadali, jako když se zastavil čas. Oběd byl dobrý.
Po objedě jsme jeli do Javorníku ve Slezsku na prohlídku zámku Jánský Vrch.
Zámek Jánský Vrch byl do roku 1945 letní rezidencí vratislavských biskupů a arcibiskupů. Jde o jediný veřejnosti přístupný památkový objekt okresu Jeseník. Je ve vlastnictví státu (správu zajišťuje Národní památkový ústav).
Původní hrad byl vystavěn nejpravděpodobněji na přelomu 13. století a 14. století piastovským vévodou Bolkem I. Svídnickým.
Roku 1428 byl hrad dobyt a těžce poškozen husity vracejícími se od obléhání Nisy. Biskup Konrád Olešnický od husitů obsazené majetky roku 1432 za vysokou částku opět vykoupil. Vratislavská kapitula následně rozhodla o poboření opevnění hradu Javorník, aby se nemohl opět stát opěrným bodem nepřátelských sil.
Biskup Jan IV. Roth (vratislavským biskupem byl v letech 1482-1506) začal přestavbu hradu na renesanční zámek. Rothův nástupce, biskup Jan V. Thurzo (1506-1520), obnovu dokončil a tento skutek dokumentoval dvěma kamennými deskami vyrobenými v dílně Francesca Fiorentina v Kroměříži, zasazenými do zámecké zdi. Hradu Javorník dal také nové jméno Jánský Vrch .
Na prohlídku zámku jsme byli rozděleni do dvou skupin.
 Kulečníkový sál mi připomněl mládí, ostatní komnaty si už nepamatuji. Vzpomněla jsem si na dobu, kdy jsem jezdila do Javorníku ke spolužačce. Táňa kamarádila s dcerou kastelána.

Nádvoří zámku.

Pohled na město.
Hodně jsme chodili, schodů bylo strašně moc a koleno začalo strašně bolet. Myslela jsem, že nedojdu k autobusu. Prášek a cesta domů trošku pomohla od bolesti, tak jsem byla schopna dojít domů.

5 komentářů:

  1. Výlet jsi měla pěkný, jen to koleno, viď!! Hlavně, že prášek trochu bolest utlumil.
    Přeji klidnou neděli! Snad ten předpovídaný vítr bude milostivý.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Konečně jsem se objednala k ortopedovi a termín mám až v začátkem prosince.

      Vymazat
  2. Bol to určite pekný výlet, aj keď koleno protestovalo,príjemné spomienky na zaujímavé miesta zostanú.

    OdpovědětVymazat
  3. Je tedy opravdu veliká škoda, že se takovéto seniorské cestování nedá aplikovat někam i do lesů, samozřejmě jen pro ty, kteří to ještě zvládnou :D Asi bych si nikdy nedokázala představit situaci, že se nažene nebohých 30 staříků do lesa a spali by ve stanu :D ... Ne, dělám si srandu :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám, že jste mě potěšili milým komentářem Hošanda